Thuiswerken is tegenwoordig heel erg normaal. Hierdoor schaffen veel BTW-ondernemers producten of diensten aan om hun thuiswerkplek goed in te richten. Zij hebben in principe recht op BTW aftrek voor het faciliteren van deze werkruimte al ze deze werkruimte gebruiken voor hun met BTW belaste omzet. Hierbij zijn een paar dingen van belang en deze worden in dit artikel besproken.
Welke BTW op kosten is helemaal aftrekbaar?
BTW op kosten die helemaal toerekenbaar zijn aan de werkruimte, waarmee volledig met BTW belaste omzet wordt gemaakt, is helemaal aftrekbaar. Denk hierbij aan een laptop die alleen maar voor zakelijke taken wordt gebruikt of een bureaustoel. De BTW-ondernemer moet wel bewijzen dat de aangekochte producten helemaal toerekenbaar zijn aan de werkruimte die wordt gebruikt voor met BTW belaste omzet. Hulp nodig? Neem dan eens contact op met Doomen & Quist.
Welke BTW op kosten is voor een deel aftrekbaar?
Een thuiswerkplek is bijna altijd bij iemand thuis in een privéwoning. Dit betekent dat bijvoorbeeld energiekosten, schoonmaakkosten en internetkosten gelden voor de gehele woning. Dit heeft als gevolg dat de BTW die betaald is over deze kosten niet horen bij de kosten die toerekenbaar zijn aan de werkruimte die wordt gebruikt om BTW belaste omzet te behalen. Een BTW-ondernemer moet dan bepalen in hoeverre de kosten toerekenbaar zijn aan de werkruimte. De meest gebruikte methode voor toerekening is BTW-aftrek op basis van woonoppervlakte. Dit houdt in dat als de werkruimte 10% is van de woning, er ook recht is op 10% aftrek van de BTW.
Administratie
Het is erg belangrijk dat de BTW-ondernemer de gemaakte kosten voor zijn onderneming of de percentage van de kosten bijhoudt in zijn of haar administratie. Dit is belangrijk omdat je deze informatie moet kunnen laten zien in het geval dat de Belastingdienst om een uitleg vraagt over waar bepaalde kosten vandaan komen. Houdt dus altijd netjes je administratie op orde om problemen te voorkomen.