Horizon verbreden

Internationaal zaken doen
Meer

Waarom naar het buitenland?

Zakenpartners hebben in het buitenland is zeer waardevol wanneer de economie in je eigen land het niet toelaat om je klantenbestand uit te breiden. Het Engelse spreek woord “your net worth is your network” is zeker niet een fabeltje. De meest succesvolle zaken hebben relaties over de heel de wereld. Sommige ondernemingen slaan zelfs het gedeelte over waarbij ze zich proberen te vestigen tussen de lokale concurrenten en gaan direct op zoek naar potentiële markten in het buitenland.

Het kan zijn dat je echt een onderneming wil oprichten maar dat er in het binnenland al te veel concurrentie is en de vraag niet groot genoeg is. Je business model is al uitgeschreven en je wil niet te veel tijd verspillen om het te veranderen. Een buitenlandse onderneming is hiervoor ideaal. Het is aan jouw de keuze of je zelf een onderneming opricht in het buitenland, of gewoon een lokale zaak overneemt die in dezelfde niche zit waarvan je al een business model hebt.

Voor wat hoort wat

Als je snel internationale partners wilt aantrekken kun je enkele trucs gebruiken die je netwerk snel kan doen uitbreiden. De kracht van wederkerigheid is ongelooflijk onderschat in de wereld van het zaken doen. Zomaar verwachten dat een internationale partner zaken met je wilt doen is misschien iets te optimistisch voor sommige ondernemingen.

internationale partners

 Denk eens goed na of niets iets anders kunt doen voordat bedrijf. Het kan zijn dat ze bijvoorbeeld problemen hebben met hun software en jij hen een gloednieuwe software voorstelt die je zelf ook gebruikt. Ook al ligt je specialisatie misschien in een totaal andere sector dan de tech, toch kun je hieruit uitzonderlijke voordelen halen.

Nog meer strategieën

strategie

Er zijn tal van andere manieren om je netwerk uit te breiden en bovendien kennis te maken met verschillende zaken partners buiten diegene die je eigenlijk wil bereiken. Het kan je zeker een strategisch voordeel geven als je nog binnen andere sectoren internationale relaties hebt. Soms kan je als onderneming ook nood hebben aan diversificatie en dan kan dit goed van pas komen.